شهرتوریستی نمک آبرود

نمک آبرود – تله کابين

 

برگرديم سر ادامه سفر نامه. روز بعد، صبح زود به طرف نمک آبرود راه افتاديم.قبل از ادامه سفرنامه بهتره که کمی در مورد تاريخچه نمک آبرود بدانيم.در اين مورد، من از اين منبع استفاده کردم.

شهرك جديد نمك آبرود كه در دوازده كيلومتري غرب چالوس واقع شده قسمتی از اراضي منطقه را با وسعت تقريبي ۶۵۰ هكتار در بر مي گيرد . حد شمالي اين اراضي را درياي خزر و حد جنوبي آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشكيل داده است . وجود پارك هاي جنگلي بنفشه و شمشاد در قسمت شمالي اين مجموعه با وسعت تقريبي۲۰۰ هكتار مناظر بديعي را در اين قسمت از اراضي به وجود آورده است . ضمن آنكه در جنوب اين اراضي دامنه كوه مدوبن به صورت جنگلي فشرده و با جاذبه هاي بصري فوق العاده واقع شده است .

طرح اوليه شهرك به وسيله مهندسين مشاور داض ، چرخاب و هوارد همفري تهيه شده است . در گزارش هوارد همفري فرض بر اين بوده است كه جاده چالوس – رامسر منطقه را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم مي كند كه بخش جنوبی جاده اختصاص به ويلاسازي داشته و بخش شمالي آن هتل هايت و قسمت پيشنهادي مارينا و تأسيسات مربوطه و مجتمع آپارتماني را شامل مي شد .
احداث اين شهرك دو هدف عمده را مد نظر دارد:

– ايجاد يك شهر اقامتگاهي – تفرجگاهي براي جذب جمعيت غير ساكن شهرستانهاي نوشهر و چالوس

– جذب سر ريز جمعيت شهرهاي چالوس و نوشهر

با توجه به موارد فوق احداث شهرك نمك آبرود تصويب شد و در تاريخ ۷/۱۰/۱۳۶۲ مصوبه مذكور توسط وزارت مسكن و شهرسازي ابلاغ گرديد. صدور پروانه احداث شهرك نمك آبرود در سال ۱۳۶۶ با استناد به همين مصوبه انجام گرفته است .

از نظر جمعيت پيش بينی شده برای شهرک ، تعداد کل جمعيت واحدهای مسکونی (ويلاها و آپارتمانها) و هتل و متل را جمعا بين ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ نفر ( و حتی ۱۰۰۰۰۰ ) برآورد نموده اند. اکثر خانه ها مخصوص تعطيلات تصور شده اند لذا تعداد جمعيت در طول سال متغير فرض شده است.

در سال ۱۳۶۴ برای بخشی از محدوده اراضی نمک آبرود طرح توسعه تهيه گرديده که پنج محله مسکونی را در دو نوار غربی و شرقی، با وسعت ۲۳۰ هکتار در بر می گيرد. هر محل دارای يک مرکز محله است که خدمات محله ای را شامل می شود. در شمال غربی شهرک ، ۹۵ هکتار جهت مراکز تفريحی-ورزشی و در شمال شرقی هتل و متعلقات توريستی پيش بينی شده است.

شهرك توريستي و تفريحي نمك آبرود:
خاطره شاد گردشگري نمك آبرود هميشه با شماست.شهرك توريستي و تفريحی نمك آبرود جلوه گاه تحقق روياهاي گردشگري شما مي باشد .شهرك تفريحي و گردشگري ما با وسعت ۶۵۰ هكتار داراي دو بخش اصلي شهرسازي و امكانات گردشگري مي باشد .
بخش شهرسازي:
بر اساس طرح جامع و تفضيلي ساخت شهرك توريستي – تفريحي نمك آبرود ، مساحتي بالغ بر ۲۲۰ هكتار جهت اقامت دائمي و فصلي جمعيتي بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از ساكنين اختصاص داده شده است .
مشخصه هاي معماري با انواع مختلف طرحها جهت ويلاها و ساختمان هاي دو طبقه و بلند مرتبه پيش بيني گرديده است .
بخش گردشگري و امكانات تفريحي:
در حاشيه جنوب شرقي شهرك ، مرتفع ترين تله كابين كشور، قراردارد . اين تله كابين منحصر به فرد در سال ۱۳۷۲ با تلاش كارشناسان ايراني احداث و به بهره برداري رسيده است . اين تله كابين بازديدكنندگان را در مدت ۱۲ دقيقه در ارتفاع ۹۷۰ متري به قله كوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زيباي پانوراماي جنگل و درياي خزر مي رساند .
ديگر امكانات تفريحي و رفاهي جهت گردشگران:
درياچه مصنوعي با پدالو ، زمين تنيس ، پيست دوچرخه سواري خانمها و آقايان ، زمين اسكيت ،پاور هنگ گلايدر و اسکاي واکر ، شهر بازی کودکان ، پرواز با هواپيمای دو نفره ، مراكز خريد ، رستورانها ، غرفه هاي بوتيك لباس و صنايع دستی ، فرش ، لباسهاي چرم ، عكاسي ، آرايشگاه و سرانجام مركز تفريحي ساحل دريا را مي توان از ميان ديگر امكاناتي نام برد كه شما مي توانيد در آن ، جوي دوستانه ، لذت بخش و شاد داشته باشيد .

جاذبه های گردشگری نمک آبرود عبارتند از:

۱- تله کابين (منبع) :

یکي از بخشهاي مهم توريستي نمك آبرود تله كابين است. اين تله كابين كه در جنوب غربي شهرك نمك آبرود واقع شده , امكان صعود به بالاي قله زيباي مدوبن را فراهم مي كند. قله كوه مدوبن , با داشتن امكانات پذيرايي مسافرين و همچنين اختلاف دماي حدود ۱۰ درجه سانتيگراد نسبت به پاي كوه در ماههای گرم سال فضاي دلنشين و خاطره انگيزي را براي گردشگران خواهد داشت . تله كابين نمك آبرود داراي ۴۲ كابين ۴ نفره مي باشد كه با سرعت ۳ متر بر ثانيه مسير ۲۱۰۰ متري را كمتر از ۱۲ دقيقه طي مي كند , ارتفاع دكل تله كابين بين ۴ الی ۴۹ متر متغییر است. متوسط جابجايي مسافرين در طول سال با توجه به موقعيت جغرافيايي و اقليمي منطقه و همچنين ايام تعطيل سال متفاوت بوده بطوريكه در ايام غير تعطيل بين ۷۰۰ الي ۱۰۰۰ (نفر در روز) و در ايام تعطيل بين ۲۵۰۰ الي ۳۵۰۰ (نفر در روز) متغير است.
ساعات كار:شروع كار تله كابين با توجه به حجم مسافران از ساعت ۸ الي ۲۳ ادامه مي يابد كه در قبال فروش بليط به ازاي هر نفر ۲۵۰۰۰ ريال و محاسبه تقريبي هر ساعت ۳۰۰ نفر , امكان اتمام بليط در روزهاي تعطيل سال به لحاط حجم زياد مسافران تا قبل از ظهر وجود دارد.
ویژگیها: تله كابين نمك آبرود در نوع خود در بين شركتهاي ديگر داخلي و خارجي به لحاظ نگهداري و سرويس دهي موجود مورد توجه قرار گرفته بطوريكه امنيت مسافران در اولويت كار قرار داده است.خط تله كابين جهت امنيت بيشتر هر روز بازبينی شده و کليه تعميرات و یا تعويض قطعات بصورت روزانه و يا سالانه (تعويض چرخهای دکل , لاستیکهای دکل , بلبرينگها و … ) انجام می شود. لازم به ذکر است که تا کنون هيچگونه حادثه ای در تله کابين اتفاق نیفتاده است و در صورت قطع برق , یک دستگاه ژنراتور و یک موتور برق اضطراری عملیات تخليه خط را انجام می دهد. كليه سيستمها بطور اتوماتيك نواقص و اشكالات سيستم را رديابي و آن را به اطلاع كارشناس مربوطه مي رسانند و از این رو تله كابين دارای امنيت كامل است . اگر هنگام انتقال مسافر قرقره كابين از روي كابل خارج شود توسط سيستم بطور خودكار كابين مي ايستد و هشدار به متصدي سيستم داده خواهد شد. در آينده اين سيستم بصورت كامپيوتري در خواهد آمد و كنترل آن با نرم افزار صورت خواهد گرفت .

۲- باشگاه تير اندازی به اهداف پروازی:

یکی از جاذبه های توریستی شهرک نمک آبرود باشگاه تیر اندازی است. این باشگاه که دومین باشگاه تیر اندازی کشور است با نام باشگاه تیر اندازی تراپ و اسکیت نمک آبرود در زمینی به متراژ ۲۴ هزار متر مربع و قابل توسعه تا ۵۰ هزار متر مربع براي ساير رشته هاي تيراندازي و با تجهيزاتي كامل بنا نمود و در بهمن ماه ۱۳۸۰ به صورت رسمي و با حضور مسئولين كشوري و محلي افتتاح گرديد . در حال حاضر اين باشگاه در تمامی ایام سال قابل استفاده برای گردشگران و همچنين مردم منطقه می باشد.
امكانات باشگاه تيراندازي نمك آبرود:
۱- ميدان تراپ آموزشي و تفريحي
۲- ميدان تير و كمان با استانداردهاي بين المللي
۳- كافي شاپ مجهز به معماري روز و محوطه بسيار زيبا و سرسبز انباشته از درختان انبوه
۴- پاركينگ
۵- استفاده از تفنگ ششخصی
۶- ساير سرویسهای خدماتی
۷- برگذاري مسابقات تيراندازي (شهري , استاني , كشوري)

۳-شهر بازی :

در حال حاضر مطالعات جهت احداث و مذاكرات جهت خريد تجهيزات مدرن ترين شهربازي در سطح كشور انجام شده و با آماده سازي زمين و عقد قرارداد خريد تجهيزات شهربازي اميد مي رود كه بزودي شاهد افتتاح اين شهربازي باشيم. شهربازي كنوني شركت در حال حاضر با داشت امكانات مختلف براي عموم قابل استفاده مي باشد

۴-تفرجگاه ساحلی:

در حاشيه شمالی شهرک توريستی نمک آبرود و در شمال جاده چالوس – تنکابن منطقه بصورت انبوه و پوشيده از درختان شمشاد جهت استفاده گردشگران و مسافرين وجود دارد. تفرجگاه با داشتن ساحلی آرام و زيبا و امکانات متنوع خاطره خوشی را در ذهن مسافران بجای خواهد گذاشت.

امکانات تفرجگاه:

احداث دو طرح شنا مخصوص آقايان و خانمها هر يك ۴۰ چتر (سايبان) بعلاوه بوفه ، دوش آب و سرويسهاي بهداشتي اسكله قايقراني پدالو و موتوري به مساخت ۰۶ متر مربع بعلاوه بوفه
چايخانه سنتي به مساحت ۱۰۰ متر مربع
آلاچيق جهت اقامت مسافرين ۳۰ عدد
رستوران به مساحت ۲۰۰ متر مربع
سوئيت هاي كوچك سبك ۱۰ عدد
كمپيگ و چادر ۵۰ عدد
مرداب ماهيگیری
ضمناً ساحل شنا داراي نجات غريق ، نگهبان و فروشگاه هاي عرضه كالا و خدمات و جنگل تجهيز شده مي باشد و در ايام تابستان اجراي موسيقي زنده جزء برنامه های تفريحي مي باشد

۵-نمايشگاه حيوانات :

نخستین مرکز پرورش و تکثیر نمایشگاه و فروشگاه پرندگان زینتی حیوانات دست آموز اهلی
پانسیون و نگهداری انواع حیوانات خانگی
مشاوره در امور تغذیه دام و طیور و حیوانات خانگی
جیره نویسی صنعتی دام و طیور
خرید و فروش انواع حیوانات اهلی و پرندگان زینتی و صدور شناسنامه

۶-بازارچه محلی

پروژه هاي مورد اقدام در آينده نزديك عبارتند از:

– خط دوم تله كابين به قله (( ديو حمام )) با غارهاي طبيعي آن ، در ارتفاع ۷۰۰ متري .

– تفريحات آبي و دريايي .

– تبديل پارك بنفشه به پارك تفريحي و طبيعي به وسعت ۲۰۰ هكتار .

– شهربازي منحصر به فرد .

– احداث آبشار مصنوعی در پای کوه

من اصلا تصور نمی کردم که نمک آبرود اينقدر زيبا باشد.وقتی انسان برای بار اول نمک آبرود را می بيند فکر می کند که به اروپا قدم گذاشته است. پس از دو سه ساعت صف ايستادن، بالاخره بليت تله کابين را تهيه کرده و به بالا رفتيم. از بالا همه جا بسيار زيبا ديده می شد. وقتی بالا رسيديم. جنگلی بسيار زيبا همراه با مه غليظ انتظارمان را می کشيد. تا کمی گشتيم، نم نم باران شروع شد و تا آمديم خود را به سر پناهی برسانيم، همگی حسابی خيس شديم. اصلا تصور نمی کرديم که وسط تابستان اين قدر باران بخوريم.پس از پائين آمدن هم داشتيم ناهار می خورديم که دوباره باران گرفت و همگی ظرف غذا به دست، دنبال جائی می گشتيم که از باران فرار کنيم. الان که فکر می کنم می بينم که خاطره بسيار جالبی به ياد مانده است.

imjahangard.persianblog.com