تور کویر و روستای مصر (دشت کویر)

تور کویر و روستای مصر (دشت کویر)
[ پیمایش 1-4 کیلومتر طی یک روز ( حداقل آمادگی جسمانی)] [خانه روستایی] [اتوبوس توریستی]
[زمان و ساعت حرکت] زمان و ساعت حرکت
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۹
[شروع و پایان برنامه] شروع و پایان برنامه

[محل آغاز حرکت ] محل آغاز حرکت
میدان ونک / ابتدای ملاصدرا
[مدت برنامه ] مدت برنامه
سه روزه و سه شب
[ظرفیت] ظرفیت
30 نفر

[بیمه] بیمه
بیمه مسئولیت مدنی
[حمل و نقل] حمل و نقل
اتوبوس توریستی
[اسکان] اسکان
خانه روستایی
[پذیرایی] پذیرایی
– تمامی وعده های صبحانه
– تمامی وعده ها ناهار و شام
– نیم چاشت ها
– عصرانه ها

جذابیت و فعالیت ها
تپه های کارتونی، تپه های گوره خری، منطقه مریخ، رودهای نمک، گورهای سپرده جندق، قلعه اشکانی ساسانی جندق، موزه جندق، قلعه بیاضه، پایاب ها، انواع گوناگون نمک زار پلی گونی، موجی، سوراخ دار، شتر سواری در روستای مصر، تپه رمل های روستای فرحزاد، خانه روستایی فرحزاد با معماری کویری روستایی، مسجد جامع نائین، موزه مردم شناسی، نارین قلعه نائین و …
لوازم مورد نیاز
لوازم شخصی، دارو، کرم ضد آفتاب و عینک مهم، لیوان و ظرف، قاشق و چنگال، لباس گرم زمستانی، پتوی سفری و بالش گردنی برای اتوبوس، کیسه خواب، چراغ قوه، کوله 3 روزه، کفش مناسب پیاده روی و کارت شناسایی.

 

برای ما ایرانی ها که 80 درصد از مساحت کشورمان را آب وهوای خشک ونیمه خشک دربرگرفته است، معمولا کویر و بیابان جای چندان دلچسبی نیست. شاید به همین خاطراست که بیشتر ما با یک تعطیلی یکی دوروزه راهی مناطق شمالی کشور می شویم تا از سبزی زمین و کوه جنگل لذت ببریم. زندگی در مناطق خشک بیش از هر چیز دیگری ما را دلتنگ جنگل و سبزی درختان می کند، شاید هم به همین خاطر است که بهشت برای ما بیش از هر رنگ دیگری رنگ سبز دارد.

اما کسانی که حداقل برای یک بار سفر به کویر را تجربه کرده اند، سکوت و آرامش آن را با هیچ اقلیم دیگری قابل مقایسه نمی دانند. آبادی ها و روستاهایی که با فاصله زیاد از یکدیگر برپا شده اند، به همراه اراضی بیابانی ، شن زار وتپه های شنی تصاویری هستند که تنهایی وآرامش بیشتری را نصیب کویر گردان می کند. یکی از روستاهای جدا افتاده دشت کویر، روستای مصر است که در طول سفر کویری با رسیدن به آنجا می توان خستگی راه را از تن به در کرد واز زیبایی کویر لذت برد. نام روستای مصر را اولین بار در فیلم « خیلی دور، خیلی نزدیک» شنیدم که بخش های اصلی داستان در آن منطقه اتفاق می افتد. مصر که دارای آب وهوای گرم وخشک بیابانی است، در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری 120 نفر است، اما در خیابان اصلی روستا کمتر مردم را در حال رفت وآمد می توان دید. زن ها کمتر بیرون می آیند، اما هر از چندگاهی آنها را با طبقی روی سر یا سبدی دردست که از «سر جو» برمی گردند و از کنار دیوار راهی خانه های خود می شوند، هم می توان دید. البته شاید گردشگرانی که در روزهای تعطیل سراغ مصر می روند هم، یکی از دلایل خانه نشینی زنان و دختران روستا باشد. مردم از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند وتقریبا در کنار هر خانه ای طویله کوچکی ساخته شده که در آن بز و بوقلمون وگاهی هم شتر نگهداری می شود. مهمترین محصولات این روستا زعفران و گندم و البته خرماست، که بیشتر به مصرف خود اهالی می می رسد. شکل روستا مثل بیشتر آبادی های کویری است. سقف های گنبدی، دیوارهای کاهگلی ودرهای چوبی. البته به این ها باید بلواری سیمانی را که بی هیچ دلیلی از وسط روستا عبور کرده را هم اضافه کرد که چند سال قبل توسط بخشداری ساخته شده است.

نخلستان ها وگندم زارهای اهالی روستا در اطراف روستا برپا شده وهرجا که فاصله ای میان و روستا ومزارع افتانده، کویرآن را پر کرده است. بیشتر گندم زارها با آب نیمه شور قنات اصلی مصر آبیاری می شود. قناتی که با ماهی های کوچک ، مورد استفاده اهالی برای شست وشو هم هست. منطقه امیر آباد در فاصله 2 کیلومتری روستا دارای تپه های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه های گز، تاق و نخل است که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است . علاوه براین روستای فرحزاد هم که فقط دو خانوار در آن زندگی می کنند و در شمال مصر دارای نخلستان های زیبا که توسط شنهای روان محصور شده از آبادی های اطراف مصر هستند. نیزار مصر در 6 کیلومتری شرق مصر قرار دارد که در اثر آب چشمه ای پدید آمده است . این نیزار دارای نیهای بلند است که ارتفاع بعضی از آنها به 4متر می رسد . چشمه این نیزار آبخوری حیوانات منطقه است. از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می توان به دریاچه نمک خور در 50 کیلومتری جاده خور – طبس , روستای گرمه , روسنای محمدآباد کوره گز , روستای عروسان , جاده کاروان گذر عروسان – بیدستان و کویر بزرگ اشاره کرد . بعد از یک گشت وگذار سه، چهار روزه در مصر و مناطق اطراف آن ، این کویر گردی به پایان می رسد و صبح زود چند نفر  از اهالی که پای اتوبوس ایستاده اند، برای ما دست تکان می دهند و ما با آرزوی سفری دوباره به کویر مصر وعروسان با روستا خداحافظی می کنیم